Για την επίδραση της μορφής του Καραϊσκάκη στη μεταπολεμική και μεταπολιτευτική ποίηση εισηγήθηκε με ενδιαφέρουσες προτάσεις ο Θανάσης Γαλανάκης υποψήφιος διδάκτωρ Νεοελληνικής Φιλολογίας.
Για τις αναπαραστάσεις του Καραϊσκάκη στο νεοελληνικό θέατρο έχουμε την δεύτερη κατά σειράν επίσης εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εισήγηση της διδάσκουσας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και στο ΕΑΠ Σοφίας Γουργουλιάνη
Ο πολιτικός μηχανικός αλλά και συγγραφέας- μελετητής της ελληνικής μουσικής Αριστομένης Καλυβιώτης παρουσιάζει την εισήγηση που επιγράφεται ως «ένα τραγούδι για τον Γεώργιο Καραϊσκάκη» και διερευνά όλα εκείνα τα στοιχεία που συνέβαλαν στη δημιουργία τραγουδιών για τον Καραϊσκάκη, αναδεικνύοντας παράλληλα την επίδραση της ζωής και της δράσης του συγκεκριμένου ήρωα στη μουσική παράδοση της Ελλάδας στη συγχρονία και στη διαχρονία της.
Για την γλωσσική έκφραση του Γ.Κ. έχουμε την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εισήγηση της Μαρίας Καμηλάκη, αναπληρώτριας προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διοίκησης, Βιβλιοθήκης και Εκδόσεων, στην οποία ιχνηλατεί, ανασυνθέτει, στο μέτρο του δυνατού, την ιδιόλεκτο του Γ. Καραϊσκάκη, η οποία αναδεικνύει την κατεξοχήν σύνδεσή του με τη βαθύτερη επαναστατική ιδιοσυστασία των αγωνιστών της Ανεξαρτησίας. Προτείνει περαιτέρω έρευνα τόσο στην εν λόγω ιδιόλεκτο όσο και άλλων αγωνιστών, έτσι ώστε να εξαχθούν περισσότερο ασφαλή συμπεράσματα σε ό,τι αφορά την αποτύπωση των προφορικών ποικιλιών της εποχής.
Αλλά και ο Δημήτρης Αγγελής συγγραφέας, απόστρατος ανώτατος αξιωματικός της ΕΛΑΣ ασχολείται με την γλωσσική έκφραση του Καραϊσκάκη στην εισήγησή του. Μέσα από την παράθεση γεγονότων, ιστορήσεων, αποφθεγμάτων, και λοιπών συναφών αναφορών παρουσιάζει και ανασυνθέτει, όσο είναι εφικτό, την προσωπικότητα αλλά και τη συμπεριφορά του ήρωα ή όπως εύστοχα ορίζεται στον τίτλο της εργασίας του το έθος και το ήθος του Καραϊσκάκη.
Τη διαχείριση της μορφής του Καραϊσκάκη στο ψηφιακό περιβάλλον μας παρουσιάζει στην ιδιαίτερη εισήγησή του ο ιστορικός λαογράφος Κωνσταντίνος Πεσλής, αναδεικνύοντας τον πλούτο των ψηφιακών εγγραφών που αναφέρονται και ασχολούνται με τη δράση και αλληλεπίδραση σε πολλαπλά επίπεδα που έχουν ως πηγή τη ζωή και προσωπικότητα του Καραϊσκάκη.
Η δεύτερη εισήγηση που επεκτάθηκε η έρευνα στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας, είναι αυτή του διδάκτορα φιλολογίας Θωμά Καραγκιοζόπουλου που αναφέρεται στον διακεκριμένο οπλαρχηγό Διαμαντή Ν. Ολύμπιο και την προσπάθειά του για την απελευθέρωση της ιδιαίτερης πατρίδας του.
Για τους απογόνους του Καραϊσκάκη έχουμε κατά την 3η ημέρα του συνεδρίου τρεις εισηγήσεις: Για τον στρατιωτικό και πολιτικό Σπυρίδωνα Καραϊσκάκη παρουσίασε τη μελέτη του ο δρ νεότερης ελληνικής ιστορίας, εντεταλμένος διδασκαλίας στη ΣΣΕ Δημήτρης Μαλέσης. Ο Αντώνης Αντωνίου δρ οικονομικής ιστορίας της Σορβόννης και συνεργάτης ερευνητής της επιτροπής ερευνών της ακαδημίας Αθηνών παρουσίασε την εισήγηση για τον εγγονό του Γ. Καραϊσκάκη τον Γεώργιο Καραϊσκάκη που χρημάτισε και βουλευτής Καρδίτσας.
Την εμφάνιση του Καραϊσκάκη στον νεοελληνικό Τύπο παρουσίασαν στις εισηγήσεις τους η Χριστίνα Βαμβούρη φιλόλογος διευθύντρια της ΔΕ Δράμας που αναφέρεται στην χρήση της μορφής του ήρωα ως μέσον εμψύχωσης των Ελλήνων στις δύσκολες περιόδους της ιστορίας μας και η υποψήφια διδάκτωρ του Ιονίου Πανεπιστημίου Μαρίνα Μπάντιου που αναφέρεται στην πρόσληψη του Καραϊσκάκη στην εφημερίδα Ελληνικά Χρονικά.
Την απεικόνιση του Γ. Καραϊσκάκη στην Τέχνη ανέδειξε στην εισήγησή του ο Χρήστος Νταμπακάκης, διδάκτωρ της Ιστορίας του Δικαίου και του Θεάτρου.
Ο ακάματος, κατά τον χαρακτηρισμό του Αντώνη Αντωνίου, φιλόλογος Νικόλαος Βλάχος παρουσίασε στην εισήγησή του τη νεανική επαναστατική δράση του Καραϊσκάκη μέσα από γραπτές και προφορικές παραδόσεις.
Ο κοινωνιολόγος Αλέξης Γαλανούλης ανέπτυξε στην εισήγησή του ερωτήματα που δημιουργεί η προσέγγιση της προσωπικότητας και της ζωής του Καραϊσκάκη.
Ο επίτιμος σχολικός σύμβουλος δρ Απόστολος Ποντίκας στην αναλυτική εισήγησή του συσχετίζει την πολεμική δράση του ήρωα με τους συμβολισμούς των εφίππων αδριάντων του.
Η εισήγηση της Παιδαγωγικής Ομάδας του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μουζακίου αποτελούμενη από τους: ΆντωνιοΝτάνη, Στέλλα Ζαμπάλου, Χαρίκλεια Καλαμπαλίκη, Κωνσταντίνο Γραμμένο, Στέλλα – ΑδελαϊδαΚοτρώνη, Γεωργία Μπαλατσού αναφέρεται στον εκσυγχρονισμό του λαογραφικού μουσείου «Γεώργιος Καραϊσκάκης» αναδεικνύοντας την αλληλεπίδραση του Γ. Καραϊσκάκη και της ζωής του με τους θεσμούς.
Η εισήγηση του φιλολόγου Σωτήριου Ρουσιάκη παρουσιάζει μια άγνωστη, έως τώρα, προφορική μαρτυρία ενός στρατιώτη του Σπυρίδωνα Καραϊσκάκη και ολοκληρώνει τις τρεις εργασίες τις αναφερόμενες στους απογόνους του Καραϊσκάκη.
Τέλος, το αναλυτικότατο αυτό συνέδριο κλείνει με την συνολική θεώρησή του από τον Αντώνη Αντωνίου πρόεδρο της επιστημονικής επιτροπής του συνεδρίου.
Εδώ, ολοκληρώνεται και η δική μου συμμετοχή στη διαδικασία παρουσίασης του τόμου αυτού των Πρακτικών του προαναφερόμενου συνεδρίου.
Ευχαριστώ τη Βουλή και ειδικότερα τη Βιβλιοθήκη της Βουλής για τη δυνατότητα που μου προσέφεραν να συμμετέχω σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια για την αποτύπωση της ζωής και του έργου του Γεωργίου Καραϊσκάκη αλλά και της εποχής του. Ευχαριστώ για την εξαιρετική διαλεκτική και διανοητική συνεννόηση που είχα με όλους τους φορείς του συνεδρίου κατά την επεξεργασία των πρακτικών και εύχομαι μια δυνατή συνέχεια τέτοιων προσπαθειών.
* (Φιλόλογος-Ιστορικός, ΒΑ ΜΑ, τ. Προϊσταμένη του Τμήματος Βιβλιοθήκης Πόλης & Διαχείρισης Συστημάτων της Βιβλιοθήκης της Βουλής)
.
|
|||||||||||
Το αεροδρόμιο
Μια ξανθιά πάει με τον αρραβωνιαστικό της να δουν ένα σπίτι που θέλουν να αγοράσουν. Καθώς μελετούν το σπίτι ο αρραβωνιαστικός λέει στον μεσίτη: – Ωραίο το σπίτι και σε καλή τιμή. Αλλά παρατηρώ ότι βρίσκεται κοντά σε αεροδρόμιο. Δε θα’ χει πολύ θόρυβο; – Θα έχει, αλλά ύστερα από μια βδομάδα θα τον συνηθίσετε και δεν θα έχετε πρόβλημα, του απαντάει ο μεσίτης. Και η ξανθιά λέει αποκρινόμενη και στους δύο: – Αχ να το πάρουμε αγάπη μου και δεν πειράζει, την πρώτη βδομάδα, μένουμε σε ξενοδοχείο! |
|
Γιατί θέλουμε η πένα μας να γράφει την αλήθεια.
Η δημόσια ενημέρωση είναι καθήκον ενός δημοσιογράφου. Η ομάδα μας έχει ως σκοπό τον ελεύθερο λόγο άνευ κινήτρων. Η πένα μας έχει όνομα!
Ο χρήστης των σελίδων και των υπηρεσιών του Δικτυακού μας τόπου οφείλει να διαβάσει προσεκτικά τους όρους χρήσης και τις προϋποθέσεις παροχής υπηρεσιών που ακολουθούν πριν από την επίσκεψη ή τη χρήση των σελίδων και των υπηρεσιών
Περισσότερα