«Η εθνική συγκρότηση στα Βαλκάνια και το λεγόμενο “Μακεδονικό Ζήτημα”» του Δημήτρη Μάνου

Εκδήλωση-συζήτηση με αφορμή την έκδοση του βιβλίου «Η εθνική συγκρότηση στα Βαλκάνια και το λεγόμενο “Μακεδονικό Ζήτημα”», θα γίνει το Σάββατο 13 Οκτώβρη, ώρα 7 το απόγευμα στο KAFE MERKATO (Διάκου 11 στη Δημοτική Αγορά). Στη βιβλιοπαρουσίαση που διοργανώνεται από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ και το blog ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΤΣΑ (http://aristerastikarditsa.blogspot.com/) θα μιλήσει για το βιβλίο του ο συγγραφέας Δημήτρης Μάνος.

Το «Μακεδονικό», παρ’ όλη την -κατά ορισμένους- «ανυπαρξία» του, αποτελεί ένα ζήτημα που έθεσε (και θέτει) πολύ σοβαρά προβλήματα για το σύνολο των βαλκανικών χωρών εδώ και περίπου ενάμιση αιώνα. Από την άποψη αυτή, το βιβλίο του Δημήτρη Μάνου, παρ’ όλο που περιέχει κείμενα που γράφηκαν το «μακρινό» 1994, συνεχίζει να διατηρεί την επικαιρότητα και την αξία του.
Αντιμετωπίζοντας το θέμα του, ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι τα ζητήματα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως πολιτικά και στη βάση των πολιτικών δεδομένων με τα οποία εμφανίζονται κάθε φορά. Ταυτόχρονα κατανοεί ότι αυτά τα δεδομένα κουβαλάνε ένα ιστορικό-πολιτικό φορτίο, ενώ και η προσέγγισή τους από τον οποιονδήποτε καθορίζεται από τις ιδεολογικές-πολιτικές του αντιλήψεις. Με αυτή τη λογική, επιχειρεί την «ανάγνωση» της ιστορικής διαδρομής του ζητήματος και σε σύνδεση με την εξέταση ορισμένων ιδεολογικών ζητημάτων.
Καταπιάνεται αρχικά με την έννοια του έθνους. Επισημαίνει ότι η ύπαρξη και αφύπνιση των εθνών βαδίζει παράλληλα με την εμφάνιση του εθνικού κράτους. Μια εξέλιξη που εμφανίζεται: α) πάνω στη βάση μιας σημαντικής οικονομικής εξέλιξης (της κυριάρχησης του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής) και β) μέσα σ’ έναν αντίστοιχα διαμορφωμένο ιστορικό-πολιτικό χώρο και με συνδετικό κρίκο την εμφάνιση ενός νέου ταξικού υποκειμένου, της κεφαλαιοκρατικής αστικής τάξης.
Ταυτόχρονα, μας παρέχει σημαντικά στοιχεία ως προς το πώς αντιμετωπίστηκε το ζήτημα από τη μεριά του κομμουνιστικού κινήματος, από τους Μαρξ και Ένγκελς μέχρι τους Λένιν και Στάλιν, και τα ιδεολογικά μέτωπα που άνοιξαν πάνω σ’ αυτό το θέμα. Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι αναφορές του στο πώς τέθηκε το ζήτημα στην πρώτη σοσιαλιστική χώρα. Εκεί όπου αντιμετωπίστηκε με διαμετρικά διαφορετικό τρόπο από τον αστικό της καταπίεσης και καθυπόταξης εθνοτήτων και μειονοτήτων.
Ο Δημήτρης Μάνος καταπιάνεται σοβαρά με το πώς εμφανίστηκε και εξελίχθηκε το εθνικό ζήτημα στον βαλκανικό χώρο και με τις «ιδιαιτερότητές» του. Τη σύνδεση με το «Ανατολικό Ζήτημα», την ελλιπή νεότερη εθνική- ιστορική παράδοση κ.λπ. Αναφερόμενος σε αυτά, ο Δημήτρης Μάνος δίνει συγκεκριμένες εξηγήσεις όσον αφορά τους όρους στη βάση των οποίων διαμορφώθηκε και εξελίχθηκε η θέση και η πολιτική του ΚΚΕ μέχρι και την Κατοχή. Μια πολιτική που του έδωσε τη δυνατότητα να παίξει έναν καθοριστικό ρόλο την κρίσιμη αυτή περίοδο.
Το ΚΚΕ ήταν που οργάνωσε το αιματοβαμμένο συλλαλητήριο στην Αθήνα, το μεγαλύτερο στην κατεχόμενη Ευρώπη, που ανάγκασε τους Γερμανούς να ματαιώσουν την παράδοση της Μακεδονίας στον έλεγχο του βουλγαρικού στρατού. Τα μέλη και τα στελέχη του ΚΚΕ ήταν που στις πιο άγριες συνθήκες και σε συνεργασία με δυνάμεις Σλαβομακεδόνων όρθωσαν φραγμούς στις προσπάθειες εκβουλγαρισμού των Σλαβομακεδόνων της Μακεδονίας. Η πολιτική και ο αγώνας του ΚΚΕ σ’ αυτή την κρίσιμη περίοδο, πέρα από τις όποιες αναπόφευκτες αδυναμίες, αποτελεί μνημείο κομμουνιστικής, διεθνιστικής και ιδιαίτερα πατριωτικής στάσης.
Σε σχέση με αυτές τις εξελίξεις ο Δημήτρης Μάνος διατυπώνει ορισμένες απόψεις που συνεχίζουν να διατηρούν τη σημασία τους:
● Της εναντίωσης σε οποιαδήποτε αλλαγή των συνόρων που έχει διαμορφώσει η Ιστορία.
● Της ειρηνικής συμβίωσης των λαών μέσα από αμοιβαίους συμβιβασμούς.
● Του σεβασμού και της υπεράσπισης των δικαιωμάτων των μειονοτήτων.
● Της εναντίωσης στον αστικό εθνικισμό που στρώνει το έδαφος στις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις.
● Της εναντίωσης σε οποιονδήποτε πολεμικό τυχοδιωκτισμό που μόνο συμφορές μπορεί να φέρει στους λαούς.
● Της κοινής πάλης των λαών ενάντια σ’ αυτούς που αποτελούν τους μεγαλύτερους εχθρούς και από τους οποίους προέρχονται οι μεγαλύτεροι των κινδύνων: τους ιμπεριαλιστές και τα ενεργούμενά τους.

Απόψεις

Not id article

Σαν Σήμερα

Ανατ.: 07.23
Δύση: 18.02
Σελήνη
13 ημερών
1795
Ο νεομάρτυρας Θεόδωρος από την Κωνσταντινούπολη απαγχονίζεται από τους Τούρκους στην Μυτιλήνη.
1826
Τρία Μεσολογγίτικα πλοία τρέπουν σε φυγή 32 τουρκικά.
1907
Δολοφονείται από τους Βουλγάρους ο Μακεδονομάχος Βαρθολομαίος Προσαλέντης.
1908
Δολοφονείται από τους Βουλγάρους στον Νικήτα Χαλκιδικής ο Μακεδονομάχος Ευάγγελος Λύκας.
1914
Αρχίζει η αποχώρηση του Ελληνικού Στρατού από τη Βόρειο Ήπειρο.
1919
Το 7ο ΣΠ καταλαμβάνει την πόλη Νικολάιεφ της Μεσημβρινής Ρωσίας.
1957
Μάχη στο Πελένδριο της Κύπρου, όπου έπεσε ο αγωνιστής της ΕΟΚΑ Δημήτριος Χριστοδούλου.

Πρωτοσέλιδα

Ανέκδοτο

Οι Ινδιάνοι και ο καιρός

Υπάρχει μια φυλή Ινδιάνων που κατασκηνώνει στις μεγάλες λίμνες κοντά στα σύνορα με τον Καναδά.
Την εβδομάδα των Χριστουγέννων, οι γηραιότεροι της φυλής ρώτησαν τον αρχηγό αν θα είναι κρύος ή όχι ο φετινός χειμώνας. Ο αρχηγός πήγε και ρώτησε το μάγο της φυλής, αλλά αυτός ήταν τύφλα στο μεθύσι και ήταν αδύνατον να συνεννοηθεί μαζί του.
Το παίρνει λοιπόν απόφαση και πηγαίνει στην γειτονική πόλη και από τον τηλεφωνικό θάλαμο καλεί τη Μετεωρολογική Υπηρεσία και ρωτάει πώς θα είναι ο καιρός το χειμώνα.
Πολύ κρύος, του απαντά η Μετεωρολογική Υπηρεσία. Επιστρέφει λοιπόν στον καταυλισμό και διατάζει τους άντρες του να συλλέξουν όσο περισσότερα ξύλα μπορούν. Δεν έκανε όμως και τόσο κρύο, περιμένει να περάσουν 10 μέρες και ξαναπηγαίνει στην πόλη για να τηλεφωνήσει στη Μετεωρολογική Υπηρεσία.
Πάρα πολύ μεγάλο κρύο έρχεται, τον πληροφορούν από εκεί. Επιστρέφει στη φυλή του και τους λέει να μαζέψουν και το παραμικρό ξυλαράκι γιατί έρχεται πολύ βαρύς χειμώνας.
Βαρύς χειμώνας όμως δεν ήρθε κι ένα μήνα μετά ξαναπηγαίνει στην πόλη για να τηλεφωνήσει. «Είστε ακόμα σίγουροι ότι έρχεται βαρυχειμωνιά» ρωτάει τη Μετεωρολογική Υπηρεσία.
«Μα τι λέτε κύριε», του απαντούν, «να φανταστείτε ότι οι Ινδιάνοι που κατασκηνώνουν στις μεγάλες λίμνες, κοντά στα σύνορα του Καναδά, μαζεύουν ξύλα σαν τρελοί!».